Traducere din ucraineană de Antoaneta Olteanu
Monografia, care prezintă o parte din rezultatele cercetării tezei de doctorat, examinează obiceiurile și riturile magice și mantice din calendarul tradițional al românilor din Bucovina: prevestiri populare, practica pluvială cotidiană, riturile caloianului (înmormântare pe timp de secetă) și paparudei, ritualuri săvârșite de solomonari-grindinari, credințe referitoare la personaje mitologice capabile să influențeze fenomenele hidro-atmosferice, Drăgaica, un calendar al practicii oraculare a fetelor. Sunt prezentate și rezultatele unei analize comparative a practicilor indicate din calendarul ritual al populației românești și ucrainene din Bucovina. Pentru prima dată în știința etnologică ucraineană s-a încercat să se tipologizeze, să studieze simbolismul și semantica unui număr de rituri. Au fost puse astfel în circulație științifică materiale de la instituții muzeale și de arhivă din Ucraina, România și Republica Moldova, precum și materiale etnografice de teren culese sub îndrumarea autorului pe teritoriul regiunii Cernăuți din Ucraina și al județului Suceava din România în perioada 1997-2007. Cartea este destinată istoricilor, etnologilor, lingviștilor, unei game largi de cititori interesați de trecutul istoric.
CUprins
INTRODUCERE. 7
CAPITOLUL 1 ISTORICUL PROBLEMEI 23
1.1. Izvoarele istorice ale calendarului popular 23
1.2. Istoricul problemei 57
CAPITOLUL AL II-LEA OBICEIURI MAGICE ÎN CALENDARUL AGRAR AL ROMÂNILOR DIN BUCOVINA 83
2.1. Complexul riturilor pluviale. 85
2.1.1. Semne prevestitoare ale vremii 85
2.1.2. Practici pluviale cotidiene. 97
2.1.3. Simbolismul și mitologia obiceiului Caloianul 127
2.1.4. Obiceiul Paparuda. 155
2.1.5. Ipostazele solomonarului/ grindinarului în credințele populare. 174
2.1.6. Practici magice de prevenire a ploii și grindinei 193
2.1.7. Transformarea ritualurilor pluviale. 209
2.2. Sânzienele – Ivan Kupala: încercare de analiză comparativă. 216
CAPITOLUL 3 CALENDARUL PRACTICILOR ORACULARE FĂCUTE DE FETE (caracterizare comparativă la românii și ucrainenii din Bucovina) 227
3.1. Forme sărbătorești de cunoaștere și comunicare a tinerilor 227
3.1.1. Complexul magic oracular Vergelul 231
3.1.2. Condamnarea tinerilor necăsătoriți 233
3.2. Importanța vrăjilor matrimoniale în calendarul popular. 234
3.2.1. Timp și loc sacru. 237
3.2.2. Numele ritului și participanții la ghicit 239
3.2.3.Condiții prealabile ale divinației 240
3.2.4. Timpul practicării vrăjilor 243
3.2.5. Magia numerelor. 248
3.2.6. Dezordini rituale ale băieților 249
3.2.7. Divinația băieților 251
3.2.8. Conflicte în timpul divinației 252
3.3. Clasificarea vrăjilor după modul de desfășurare. 254
3.3.1. Vrăjile ocazionale. 256
3.3.2. Divinație calendaristică. Practici cu articole de uz casnic și gospodăresc 257
3.3.3. Practici cu alimente rituale. 269
3.3.4. Practici prin intermediul apei 278
3.3.5. Vrăji cu plante. 282
3.3.6. Zgomotul ritual 291
3.3.7. Vrăji cu numere. 293
3.3.8. Interpretarea comportamentului animalelor și păsărilor 296
3.3.9. Vrăji cu obiecte de încălțăminte. 301
3.3.10. Practici de imitare a semănatului 303
3.3.11. Vrăji cu cuvinte aleatorii 306
3.3.12. Vrăji individuale. 308
3.3.13. Practici complexe cu o bază magică profundă. 317
Concluzii 324
CONCLUZII 327
Hărți ………………………………………………………………………………………………335
Listă de abrevieri 343
Materiale de arhivă. 345
COMENTARII PE MARGINEA HĂRȚILOR. 357
Bibliografie. 367
Indice de nume. 403
Indice Toponime. 413
Notă: exemplarele din stoc (2 buc. în data de 8.02.2025) sunt ultimele din stoc, cartea are stocul epuizat la furnizor
Recenzii
Nu există recenzii până acum.