Anul trecut a primul an în care m-am afișat la două evenimente. Primul a fost organizat de mine în comuna Plosca, jud. Teleorman, cu ocazia evenimentului național Noaptea Muzeelor la Sate, pe 31.08.2024 (puteți citi aici mai multe) iar cel de-al doilea a fost un yard sale găzduit de Flăcăi pe Roți. Pot să zic că am ieșit astfel în lume și sper ca anul acesta să avem parte cu toții de mai multe evenimente. Ca o paranteză, nu sunt foarte consecvent pe blog sau pe canalele de social media pentru că sunt și student la Istoria și Teoria Artei (anul 3) și mare parte din energia și timpul meu merg în acea direcție (și nu-mi pare rău deloc).
Vânzările se realizează în continuare pe cele trei canale:
-
- acest site, prin care preiau comenzi pentru România și țările din UE
-
- eMag, unde sunt prezent cu cărți pt moment. Este posibil să observați că pentru anumite cărți prețurile sunt puțin mai mici acolo, din cauza competiției ridicate. Deși mi-ar plăcea ca toți clienții să comande cărțile respective direct pe acest site, acest lucru nu se întâmplă. Pentru cei care au abonament Genius la eMag plasarea comenzilor acolo este foarte facilă și atractivă, din moment ce nu au costuri de livrare dacă aleg livrarea la easybox.
-
- Etsy, unde sunt prezent cu cărți (majoritatea bilingve), covoare și carpete, linguri de lemn, ibrice de cupru. Comenzile plasate pe Etsy beneficiază de livrare gratuită oriunde în lume, astfel că prețurile de acolo reflectă acest lucru.
Vor există câteva schimbări pe partea de logistică, voi renunța treptat la livrările prin intermediul Packeta și voi folosi mai mult serviciile Cargus și DPD. Ceilalți doi curieri cu care am pornit la drum, Sameday și Fan Courier, vor rămâne în continuare. Pe partea de livrări internaționale, voi reîncepe să lucrez cu DHL și voi căuta de asemenea o alternativă mai ieftină pentru țările din UE.
Activitatea librăriei online: am încheiat contracte de parteneriat cu editurile igloo media (arhitectură), Seneca (filosofie, cu accent pe scrierile stoicilor antici și moderni), Cetatea de Scaun (istorie, etnologie), Vellant (artă, istoria artei, dezvoltare personală, beletristică). Urmează noi parteneriate în curând, cu alte edituri de nișă. În acest moment, am în ofertă peste 150 de titluri de cărți noi, majoritatea cu livrare din stoc. Sper ca până la finalul anului să ajung la 1000 de titluri.
Activitatea galeriei de obiecte de artă tradițională: am reușit să susțin prin comenzi mai mari și mai constante meșterii cu care colaborez încă de la început. Obiectele create de ei (covoare, carpete, linguri de lemn, ceramică) au ajuns fie în alte magazine de profil, fie direct la cei care apreciează arta populară, români și străini. Rămân în continuare fidel principiilor care m-au făcut să lansez acest business: să comercializez obiecte create manual, din materii prime naturale (lână, bumbac, lemn, metal, lut), care sunt plătite corect, la prețul cerut de cel / cea care le-a realizat.
În rândurile următoare voi atinge un subiect care poate trebuia abordat de mai demult, prețul și caracteristicile unui obiect de artă tradițională. Da, aceste obiecte au un preț mai ridicat decât al celor făcute industrial, din materii prime sintetice (plastic, în marea majoritate a cazurilor). Din păcate, se pare că piața nu este încă pe deplin conștientă de alegerile pe care le face. Avem pe de-o parte cumpărătorii care nu au educația necesară în a face diferența între un obiect original, caracteristic unei anumite zone și un fals care poate veni din China sau Turcia, dar uneori este produs chiar în România (dar tot fals rămâne) și pe de altă parte comerciantul care continuă să vândă aceste produse. De cele mai multe ori, decizia de cumpărare este luată impulsiv, cumpărătorul aflându-se într-o zonă turistică (centrul Bucureștiului, Sinaia, Bran, Horezu etc.), trecând prin fața tarabelor sau a magazinelor unde se vând suveniruri și obiecte de artizanat și fie din rațiuni de ordin estetic („îmi place cum arată”), fie la presiunea celor din jur – prieteni, familie, decide să cumpere un produs de artizanat, mai mic sau mai mare. Să luăm ca exemplu un covor cu motive geometrice, anatoliene, care la prima vedere poate părea tradițional, dar în realitate este țesut din fibre sintetice, într-o fabrică din Turcia (poate fi orice altă țară, inclusiv România, nu acest lucru e cel mai important), folosindu-se războaie de țesut industriale. El nu reprezintă nici tradiția românească, nici pe cea turcească. Dacă ar fi reprezentat tradiția turcească, ar fi fost un chilim sau un covor înnodat, din lână, țesut manual. Problema este că nu toți își dau seama de materialul pe care-l au în față. Trebuie să recunosc că acest lucru este dificil mai ales pentru bărbați, dar pot spune să am întâlnit și femei care nu știau să deosebească lâna de lâniță de ex. Când cumperi un astfel de obiect, aduci un deserviciu planetei, economiei și nu în ultimul rând, ție. Planetei – pentru că este realizat din fibre sintetice. Prin prețul mic – covorul adus în discuție de mine costă de regulă între 50 -200 de lei (în funcție de mărime și de locul de unde este cumpărat), nimeni nu câștigă mare lucru din comercializarea lui, nici fabrica, nici comerciantul, nici statul. Iar tu nu ajungi să te bucuri de el pentru că îți dai seama că este de o calitate proastă, un fake până la urmă, care nu-ți oferă confortul pe care-l așteptai și este foarte posibil să-l arunci la gunoi, iar în România șansele ca acest covor să ajungă să fie reciclat sunt destul de mici.
Ok, mă veți întreba, de ce aș cumpăra un covor tradițional original ? Un covor este atât un obiect util, cât și decorativ. Fiind din lână, ajută la izolarea termică și fonică a locuinței. Lâna utilizată intră astfel într-un circuit economic. Țesătoarea (în România eu cunosc numai țesătoare, dar probabil sunt și țesători) își folosește timpul și talentul pentru a realiza aceste covoare și pentru multe dintre ele, acesta este modul în care-și întrețin familia. Un astfel de covor, dacă este bine întreținut, își poate chiar crește valoarea în timp. Cert este că nu vei fi dezamăgit/ă de alegerea făcută, vei ști că ai contribuit la îmbunătățirea vieții mai multor oameni, vei avea un obiect cu o poveste în spate pe care-l vei putea lăsa moștenire. O altă problemă a noastră e că nu suntem învățați să gândim pe termen lung atunci când facem o achiziție sau o investiție. Vrem ceva ieftin, care să ne îndeplinească o anumită nevoie sau dorință pe moment, fără a pune lucrurile în perspectivă. Revenind la preț, pentru că pot înțelege că prețul unui chilim țesut manual poate fi peste posibilitățile unor oameni, ca o variantă de compromis, le recomand acestora să se asigure cel puțin că vor alege un covor țesut din lână, pe urzeală de bumbac, chiar dacă este țesut industrial. Și cu cât acel covor a fost țesut mai aproape de voi, cu atât mai bine.
Ne învârtim într-un cerc vicios și soluția nu cred că va veni prea curând, pentru că piața trebuie lăsată să decidă până la urmă. Însă ar fi de mare ajutor ca cel puțin o parte din comercianți și din cumpărători să se educe în a recunoaște și aprecia produsele tradiționale la adevărata lor valoare și a renunța la promovarea, comercializarea și cumpărarea falsurilor. În altă ordine de idei, am observat că aceia care se agită pe facebook și pe alte platforme de social media în apărarea tradițiilor românești nu cumpără de la meșteri sau de la comercianți ca mine, care au numai produse tradiționale și nu fac nimic concret pentru sprijinirea acestui sector al economiei. Sunt mulți meșteri care au renunțat să mai lucreze și să vândă în urma prea multelor și prea deselor schimbări în legislație din ultimul timp. Dacă până acum am preferat să las faptele să vorbească pentru mine, de acum mă voi implica mai mult în a comunica pe marginea acestor subiecte. Bineînțeles, îmi dau seama că poate voi fi privit cu neîncredere, din moment ce sunt comerciant și îmi asum acest lucru. Până la urmă, nimeni nu este pe deplin independent, indiferent de subiectul abordat.
Acestea fiind spuse, vă invit să vă exprimați opiniile pe marginea subiectelor abordate în acest articol. Să auzim de bine!