Descriere
„Manualele propun ca data de nastere a picturii moderne anul 1863, cand Edouard Manet a expus, la Salonul refuzatilor, un tablou ce avea sa devina imediat celebru, Dejunul pe iarba. Tot din manuale aflam ca un al doilea moment important, care a insemnat adevarata ei ecloziune, este 1874, cand un grup de tineri constituind „Societatea anonima cooperativa a artistilor pictori, sculptori si gravori” a organizat o expozitie colectiva in studioul parizian al fotografului Nadar, pe Boulevard des Capucines, colt cu Rue Daunou. Tabloul lui Claude Monet intitulat Impresie. Rasarit de soare expus aici a devenit tinta favorita a atacurilor criticii oficiale, oferind involuntar numele unui curent, impresionismul, care a innoit principiile plastice ale artei occidentale.
In general, se considera ca principala trasatura a impresionismului este revolta impotriva artei academice, care i-a determinat pe pictori sa iasa din spatiul inchis al atelierului si sa isi plaseze sevaletul in mijlocul naturii – initiativa insotita, pe de o parte, de studierea legilor compozitiei luminii si ale contrastului optic si, pe de alta parte, de adoptarea blamatei fragmentari a tusei ca mijloc de exprimare.”
„Impresionismul este considerat in mod unanim ca prima revolutie a artei moderne, in opozitie cu arta academica. O revolutie care a constat mai intai de toate in „factura picturala”, idee care, desi contine un sambure de adevar, este mult prea simplista. Aceasta carte propune o alta lectura a aparitiei picturii moderne. Ea incearca sa demostreze ca in impresionism are loc o schimbare mult mai radicala si mai profunda, care vizeaza „tematizarea privirii moderne”. Daca exista cu adevarat ceva profund nou in pictura lui Manet, Monet si Degas este faptul ca meditatia asupra actului de a vedea devine, in opera lor, o tema centrala. Impresionismul „gandeste privirea” cu o vointa de inovare care nu presupune in mod necesar ignorarea traditiei, cat, mai degraba, dialogul cu traditia. Aceasta „tematizare a privirii” este „moderna”, caci ea insumeaza insesi limitele vederii si ale picturii”. – Victor Ieronim Stoichita
Victor Ieronim STOICHITA
Vezi? Despre privire in pictura impresionista
HUMANITAS, 2007, 2024
Traducere de Mona ANTOHI, Ruxandra DEMETRESCU, Gina VIERU
ISBN 9789735084561
Recenzii
Nu există recenzii până acum.