Cartea care vede acum lumina tiparului reunește o seamă de articole și studii ale lui Eduard Andrei și Laurențiu Vlad dedicate participării României la Expoziția Universală de la New York (1939-1940), unele publicate de-a lungul timpului în varii reviste științifice și volume colective, altele, inedite ori doar schițate în diferite alte texte tipărite. Acestea au fost grupate în funcție de autori și de domeniul lor de interes, astfel că s-au conturat două perspective, una a istoricului care combină studiile culturale, mentalitățile, respectiv analiza pozitivă, clasică a trecutului și a identităților naționale, alta a istoricului de artă, a specialistului în arte vizuale, care, fiecare cu mijloacele proprii, caută să deslușească detaliile imaginarului identitar. De aceea demersul a fost gândit ca unul comun, precum o scenă în care se regăsesc două istorii complementare, diferite în analize, mijloace sau proceduri metodologice ori teoretice, dar care abordează, în linii mari, același material documentar, același teren de studiu, fiind conturate formal, fiecare în parte, în cinci capitole distincte. Este, așadar, un demers unitar prin complementaritatea celor două secțiuni, dar și o culegere de studii, în care fiecare text și-a păstrat individualitatea.
Sigur că autorii au fost mai degrabă tentați să precizeze că volumul de față are ca obiectiv principal cercetarea imaginilor identitare ale României în cadrul Expoziției Universale de la New York (1939-1940). Însă prin detaliile artistice, diplomatice, economice și politice dezvăluite, apare ca o evidență că face parte și dintr-o istorie a relațiilor româno-americane de la finele anilor 1930, dar și dintr-una a artelor românești în călătoriile lor dincolo de Atlantic.
Autor: EDUARD ANDREI LAURENȚIU VLAD
Cuprins
Introducere. 7
Partea I – Din istoria participării României la Expoziția Universală de la New York (1939-1940) – Laurențiu Vlad 19
CAPITOLUL I Prezențe românești la Expoziția Mondială de la Chicago (1933-1934) 21
CAPITOLUL II Despre construcția, amenajarea și organizarea Casei Românești la Expoziția Universală de la New York (1939-1940) 47
Capitolul III Un moment din istoria diplomației culturale autohtone: înființarea și funcționarea unui birou de propagandă românească în timpul expoziției americane de la sfârșitul anilor 1930. 69
Capitolul IV Andrei Popovici, un diplomat român în Statele Unite ale Americii pe vremea Expoziției de la New York 87
Capitolul V Câteva aspecte privind componenta istorică a imaginii identitare a României la New York World’s Fair 103
Partea a II-a – Dimensiunea artistică a participării României la Expoziția Universală de la New York (1939-1940) – Eduard Andrei 121
Capitolul I Conceptul „curatorial” al lui Dimitrie Gusti, preparativele pentru prezența românească la Expoziția de la New York și imaginile identitare de „export” 123
Capitolul II Arhitectura pavilioanelor românești de la expoziția americană 141
Capitolul III Opere de artă pierdute / redescoperite. Valori ale patrimoniului cultural românesc de la Expoziția Universală din 1939–1940 rămase în Statele Unite ale Americii 157
Capitolul IV Pictorul Ilie Cristoloveanu și Expoziția newyorkeză. 195
Capitolul V Proiectul eșuat al expoziției Brâncuși la New York World’s Fair: câteva date inedite 213
Ilustrații color – Partea a doua. 231
Încheiere. 243
Colecție: Istorie – Contemporană
ISBN: 9786065377417
An apariție: 2024
Nr. pagini: 282
Nr. planșe: 12
Format: 165×235 mm brosata
Recenzii
Nu există recenzii până acum.